Liepājas aizstāvju svētku pusdienas Redanā

Redans ir 19. gadsimta beigās celtā Liepājas Jūras cietokšņa daļa, kur notikušas Latvijai nozīmīgas cīņas. Lai gan uzbūvētie nocietinājumi ap Karostu tika atzīti par stratēģisku kļūdu un vairums no tiem saspridzināti, Redans palicis teju neskarts. Tā ir arī vienīgā nocietinājuma daļa, kur notikusi reāla karadarbība. 1919. gada 14. novembrī šeit notika brīvības cīņas par neatkarīgu Latviju, aizstāvot Liepāju pret Bermonta karaspēku.

Jau vairākas vasaras Redanā noticis Karostas festivāls, kura laikā radītos darbus ir iespējams aplūkot Redanā, kā arī šī gada pavasarī durvis vēris Redana muzejs, kur iespējams iepazīties ar Karostas vēsturi un izzināt 1919.gada brīvības cīņu notikumus Liepājā.

Mājas kafejnīcu dienā galdā tiks celti ēdieni, kādus šeit varēja baudīt Liepājas aizstāvji nedaudz vairāk kā 100 gadus atpakaļ, kad notika Brīvības cīņas.

3.
septembris

Kafejnīcas

Lai pietuvinātu karti, turēt taustiņu "Ctrl" un izmantot peles rituli

Kafejnīcas

Apskates objekti

Oskara Kalpaka izgriežamais tilts ir viens no vecākajiem metālkonstrukciju tiltiem Latvijā, kas atklāts 1906. gadā. Tilts veidots no divām identiskām izgriežamām pusēm, kas pār Karostas kanālu tiek vērtas katra uz savu pusi. Karostas kanāls ir aktīvs kuģniecības ceļš, tāpēc vairākas reizes diennaktī tiek atvērts kuģu satiksmei. Lai gan tilts būvēts no metāla, tā segums ir veidots no koka dēļiem, kas piešķir tiltam savu raksturu un šarmu.Tā pastāvēšanas laikā tilts vairākas reizes ticis nopietni bojāts. Pēc rekonstrukcijas 2006. gadā Oskara Kalpaka tilts atkal darbojas un savieno Karostu ar pārējo pilsētas daļu. 

Liepājas Svētā Nikolaja pareizticīgo Jūras katedrāle ir Karostas vizuālā un garīgā dominante, kas spilgti kontrastē ar tai blakus uzbūvētajām daudzstāvu paneļu dzīvojamām mājām. 

Uzsākot katedrāles celtniecību 1901. gadā, tās pamatakmens svinīgajā iesvētīšanas ceremonijā piedalījās arī Krievijas cars Nikolajs II ar ģimeni. Baznīca projektēta un celta atbilstoši 17. gadsimta Krievijas pareizticīgo baznīcu principam – ar vienu centrālo un četriem sānu kupoliem. 

19. gadsimta beigās, lai pasargātu Liepājas jūras kara bāzi ienaidnieka uzbrukuma gadījumā, tika izbūvēti nocietinājumi tagadējās Karostas teritorijā un arī Liepājas centrā un pie dienvidu robežas. 

Nepilnus 10 gadus pēc to izbūves – 1908. gada novembrī – Liepājas cietoksni likvidēja, jo atzina, ka tā celtniecība bijusi stratēģiska kļūda. Daļu lielgabalu demontēja un aizveda uz Kauņas cietoksni Lietuvā, daļu pārkausēja. Lai iznīcinātu nocietinājumu, fortifikācijas būves tika divas reizes spridzinātas. Līdz mūsdienām saglabājušās līdz galam nesaspridzinātās artilērijas baterijas un pazemes būves. 

Latvijā garākais mols – Ziemeļu mols – būvēts 19. gadsimta beigās kā ļoti svarīga Liepājas Jūras cietokšņa un militārās ostas daļa. Mola garums ir 1800 metri, platums – 7,35 metri. Šī ir liepājnieku iecienīta vieta, kur vērot saulrietus un makšķerēt jūras zivis, bet vētras laikā šeit var redzēt varenās dabas skatus, kad ar pilnu spēku bango jūra. 

Pie Ziemeļu mola ierīkota plaša stāvvieta, kurā iespējams atstāt automašīnu. 

Ēka celta ap 1900. gadu un līdz pat 1997. gadam kalpojusi kā militārpersonu disciplinārsodu izciešanas vieta. Jau kopš pirmajiem gadiem tā ir bijusi drūma vieta cilvēku likteņu salaušanai un brīvā gara apspiešanai. Pēdējie ieslodzītie uzrakstus uz kameru sienām atstājuši vēl samērā nesen – 1997.gadā.
Ekskursijas Karostas cietumā notiek tikai gida pavadībā